Roadmap naar Digitale Transformatie, wat is nu echt belangrijk…
Iedereen is vol van het begrip “Digitale Transformatie”. Er zijn vele seminars georganiseerd en bij veel bedrijven zijn acties ondernomen om de Digitale Transformatie van het bedrijf vorm te gaan geven.
Natuurlijk is het belangrijk om te weten hoe je van A naar B moet komen, gebruikmakend van alle middelen en technieken van de huidige tijd. Echter dat alleen is niet voldoende…
Onderliggend aan alle vormen van Digitale Transformatie is een fundamentele verandering in de organisatie zelf. Op het moment dat een organisatie zich in een snel veranderende wereld bevindt, met andere en veranderende eisen, dient de strategie en het business model van de organisatie te worden aangepast.
Eén van de belangrijkste topics bij het onderwerp Digitale Transformatie is namelijk de noodzakelijke ‘brein-transformatie’. Men zal echt anders tegen zaken aan moeten gaan kijken en hier naar gaan handelen, wil het een succes worden binnen een organisatie. Alleen denken dat dit door aanpassen van processen en procedures gaat werken is een utopie.
De mensen en niet de technologie zijn het belangrijkste stukje van de Digitale Transformatie puzzel. Technologie als middel, niet als doel, staat centraal. Een mooi en simpel voorbeeld is de “digital watch”. Het analoge polshorloge wordt vervangen door een digitaal doosje aan je arm. Echter, het is de drager die nog steeds klok moet kijken. Hier verandert niets aan. Het zijn de 101 andere functies die iets toevoegen aan de transformatie. De eerste vraag is, hoe ga jij dit middel inzetten? De tweede vraag is, hoe ver wil je gaan? Kijk ik alleen hoe laat het is, bekijk ik berichten en wil ik mijn agenda inzien, of ga ik zo ver dat Apple Pay al mijn betalingen, met één veeg over de betaalautomaat, afhandelt? Alles kan, maar hoe prettig voel jij je erbij?
De manier waarop een organisatie zich manoeuvreert door een wereld waar de inzichten die te halen zijn uit data en informatie steeds belangrijker worden, ligt grotendeels bij de mensen die de transformatie moeten vormgeven en uitvoeren. De leiders die dit met beide handen aangrijpen zitten het stevigst in het zadel om hun organisaties te leiden richting een succesvolle, digitale toekomst.
Medewerkers staan centraal als het gaat om vernieuwing. Zorg er dus voor dat je jouw medewerkers ook echt in staat stelt om nieuwe digitale technologieën optimaal te benutten.
En heel belangrijk: dat je naar ze luistert. Iedereen moet zich een onderdeel voelen van digitale transformatie en zich gehoord voelen. Daarvoor is het van belang een veilige omgeving te creëren waarin iedereen zijn ideeën kan delen, zonder daarop aangevallen te worden. Iedereen heeft eigenaarschap en niemand heeft ‘de schuld’ als eens iets even niet werkt. Zorg bijvoorbeeld voor een groepsapp waarin iedereen steeds betrokken blijft bij het gehele proces. Deze manier van werken levert je gemotiveerd personeel op.
Het menselijke aspect binnen de digitale transformatie is iets waar we ons bij ADA volop mee bezig houden. We zien het belang dat we niet alleen maar goede software moeten leveren, maar dat het ook volledig door het bedrijf wordt gedragen en het geheel de werkelijke behoefte van de klant uitstraalt.
Dat maakt ons ook blij, dan past het…